25 سپتامبر 2023 - بر اساس مطالعه ی محققان کالج دارتموث که در ژورنال Science Advances منتشر شده است، سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت در ماه های گرمتر سال از آوریل تا سپتامبر[1]، به مقدار هدف نزدیک تر است.

محققان با بررسی داده‌های مانیتورهای پوشیدنی قند خون، الگوی تغییرات قند خون روزانه ی 137 فرد 2 تا 76 ساله را که عمدتاً به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، بررسی کردند. این مطالعه با تجزیه و تحلیل بیش از 91000 روز داده، دقیق ترین نگاه را به چگونگی مدیریت دیابت کرد و نشان داد که مدیریت دیابت می تواند بر اساس ماه، روز، سن و حتی میزان تجربه یک بیمار در مورد دیابت، متفاوت باشد.

دکتر Temiloluwa Prioleau، استادیار علوم کامپیوتر، و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: ما به دنبال الگوهای خاصی هستیم که به طور بالقوه می تواند به اصلاح دستورالعمل های بالینی کمک کند و زمینه را برای مداخلات هدفمند فراهم سازد.

نویسندگان خاطرنشان کردند که اکثر شرکت کنندگان در مطالعه آنها به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، بنابراین مشخص نیست که چگونه این یافته ها ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تعمیم یابد.

دکتر Prajakta Belsare، استادیار دانشگاه جیمز مدیسون، گفت: برخی از محققان و پزشکان این فرضیه را مطرح کرده اند که تغییرات در سطح فعالیت، سبک زندگی و مصرف غذا در فصول مختلف بر مدیریت قند خون تأثیر می گذارد. در ماه‌های گرم که سطح فعالیت بیشتر می‌شود، سطح قند خون بیماران در بخش بیشتری از روز نسبت به میانگین در محدوده سالم باقی می‌ماند. با این حال، در ماه های سردتر از اکتبر تا فوریه(9 مهر تا 9 اسفند)، زمان صرف شده در محدوده ی نرمال کمتر از میانگین بود.

این اثر در طول تعطیلات برای شرکت کنندگان در تمام سنین تقویت شد، به طوری که روز سال نو و کریسمس در صدر فهرست روزهایی بودند که سطح قند بیشتر از محدوده هدف مورد نظر، خارج می شود. روز استقلال آمریکا (4 جولای)، علیرغم تعطیلی هوای گرم، سومین رتبه را در لیست روزهایی با کنترل ضعیف قند خون، ثبت کرد.

با توجه به جزئیات داده های بدست از آمده از مانیتورهای پوشیدنی قند خون، محققان همچنین توانستند که تغییرات روزانه و هفتگی قند خون را بررسی کنند. آنها دریافتند که سطح قند خون بیماران از دوشنبه تا جمعه و بیشتر در ساعات کاری از 9 صبح تا 5 بعدازظهر نسبت به آخر هفته ها طبیعی تر است، که نشان می دهد روال های کاری هفته تأثیر مثبتی بر کنترل قند خون دارد.

برای دکتر Belsare، یکی از نتایج جالب‌تر این بود که چگونه گروه‌های سنی مختلف قند خون خود را به طور موثر مدیریت می‌کنند.او گفت: ما دریافتیم که بزرگسالان جوان در محدوده سنی 19 تا 34 سال مهارت کمتری در مدیریت قند خون داشتند، که احتمالاً این منعکس‌کننده چالشی است که بزرگسالان تازه استقلال یافته در مراقبت از سلامت خود بدون نظارت والدین یا مراقبان خود، با آن روبرو هستند.

محققان در این مطالعه عواملی که سبب بروز چنین الگوهایی شده است را بررسی نکردند. دکتر پریولو گفت: من فکر می‌کنم علل متفاوتی سبب ایجاد الگوهای مشاهده شده برای افراد مختلف شده است. هدف ما این است که آنچه را که در سطح جمعیت مشاهده می کنیم، برجسته کنیم. ما امیدواریم این اطلاعات افراد را تشویق کند تا از داده های گذشته خود استفاده کرده و بر اساس این اطلاعات مراقبت های آینده خود را از طریق تغییرات رفتاری در صورت امکان یا از طریق انواع دیگر مداخلات، اصلاح کنند.

دکتر اندرو کرافورد، استادیار دانشکده پزشکی Geisel در کالج دارتموث که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این اطلاعات می‌تواند به افزایش آگاهی پزشکان کمک کند چرا که برخی از بیماران به راهنمایی متمرکز بیشتری در زمان های خاصی از سال، نیاز دارند.

دکتر کرافورد به عنوان پزشکی که افراد مبتلا به دیابت را معالجه می کند، گفت: نوسانات فصلی که در مطالعه دارتموث توضیح داده شده است، در واقع با آنچه پزشکان می بینند مطابقت دارد. افراد در ماه‌های سردتر تحرک کمتری دارند و در تعطیلات پایان سال، کالری و غذاهای شیرین بیشتری مصرف می‌کنند. او افزود: در ماه های گرم تر، افراد از نظر بدنی فعال تر هستند که بدن را نسبت به اثرات انسولین حساس می کند و کنترل قند خون را بهبود می بخشد.

کرافورد گفت: اما آنچه برای من شگفت‌انگیزتر بود این بود که تغییرات فصلی، به‌ویژه تغییرات مربوط به تعطیلات بزرگ، همگانی نبودند و بسته به سن بیمار و درجه عمومی کنترل قند خون آنها در طول سال، به‌طور عمده متفاوت بودند. این امر بر این واقعیت تأکید می‌کند که دیابت عمدتاً یک بیماری خودکنترلی است و افرادی که تجربه کمتری در مدیریت بیماری خود دارند، برای جلوگیری از هایپرگلایسمی به آموزش و حمایت بیشتر بویژه در تعطیلات بزرگ، نیاز دارند.

دکتر Prioleau، گفت: با توجه به انبوه بینش هایی که به طور بالقوه در داده های حسگرهای پوشیدنی نهفته باقی مانده است، دسترسی به اطلاعات واقعی بیمار برای تحقیقات و مراقبت های بالینی حیاتی است. در یک مطالعه قبلی، او و همکارانش تلاش کردند تا یک مجموعه داده ی ناشناس را تهیه کنند که جامعه تحقیقاتی اکنون می‌تواند برای استفاده در مطالعات آینده برای رفع ابهام از دیابت از آنها استفاده کند.

او گفت: سوالات زیادی در مورد چگونگی شخصی سازی مدیریت دیابت وجود دارد و بررسی داده‌های منحصربه‌فرد هر یک از بیماران می‌تواند مسیرهای شخصی سازی شده را برای ارائه ی بهترین نتیجه ی ممکن برای آن ها تعیین کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-09-glucose-reveals-seasonal-patterns-diabetes.html



[1]از 12 فروردین تا 8 مهر